reklama

Aké budú služby zamestnanosti na úrade práce ?

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny v spolupráci s Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny pripravilo dlho očakávanú novelu zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Tento zámer malo už predchádzajúce vedenie ministerstva a ústredia avšak novelu tohto zákona nebola predložená do legislatívneho procesu. O potrebe novelizovať tento zákon sa v odbornej verejnosti hovorí už dlhší čas , pretože jeho viaceré ustanovenia sú skôr brzdou pri podpore rastu zamestnanosti ako jeho podporou. Rozsah potrebných zmien je však tak značný , že lepším riešením by bolo pripraviť úplne nový zákon. Ministerstvo sa rozhodlo iba pre novelu čo pravdepodobne ovplyvnilo rozsah navrhovaných zmien.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predložená novela prináša viacero nesporne pozitívnych zmien, ktoré prispejú k zlepšeniu poskytovaných služieb pre evidovaných nezamestnaných. Ide napríklad o zníženie administratívnej náročnosti pri zaraďovaní uchádzačov o zamestnanie do evidencie úradov práce.. Opatrenie spočíva v zrušení vydávania rozhodnutí o zaradení do evidencie. Rozhodnutia budú nahradené písomnými oznámeniami o zaradení do evidencie. Táto zmena významne zníži komplikovanosť a zdĺhavosť tohto procesu a pomôže tak samotným uchádzačom o prácu ako aj úradom práce. Ďalšou pozitívnou zmenou je zrušenie povinnosti pre evidovaných nezamestnaných , minimálne 1 x za mesiac sa dostaviť na úrad práce za účelom kontaktu so svojim sprostredkovateľom práce. Toto ustanovenie v súčasných podmienkach úradov práce už dávno stratilo opodstatnenie a nezmyselne zaťažovalo evidovaných nezamestnaných a sprostredkovateľov na úradoch práce bez akéhokoľvek efektu. Frekvencia kontaktov evidovaného nezamestnaného so sprostredkovateľom úradu práce musí byť stanovená individuálne na základe ich dohody, so zohľadnením aktuálnej situácie v ktorej sa nezamestnaný nachádza. Iný prístup musí sprostredkovateľ zvoliť pri uchádzačovi o zamestnanie, ktorý sa v evidencii ocitol prvý krát a má skutočný záujem nájsť si prácu a iný prístup musí uplatniť v prípade dlhodobo nezamestnaného , ktorý sa opakovane vracia do evidencie a stratil už motiváciu pracovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Iná situácia je však v prípade všeobecných ustanovení zákona o poskytovaní príspevkov v rámci aktívnych opatrení trhu práce. Dlhodobo neudržateľný stav, ktorý pretrváva už mnoho rokov a ktorý spočíva v nesúlade medzi zákonnými nárokmi evidovaných nezamestnaných a zamestnávateľov na jednej strane a možnosťami štátneho rozpočtu a Európskeho sociálneho fondu na druhej strane, sa ministerstvo podujalo riešiť veľmi nešťastne s vážnymi dopadmi na trh práce. Ide o to, že už dlhodobo nemáme zdroje na financovanie príspevkov v rámci aktívnych opatrení trhu práce. Toto je objektívny fakt avšak riešenie , ktoré ponúka ministerstvo nič nevyrieši. Naopak problémy s financovaním príspevkov ešte viac prehĺbi. Riešenie ministerstva spočíva v tom, že výbory pre otázky zamestnanosti budú rozhodovať o tom ktorému žiadateľovi príspevok priznajú a naopak komu ho zamietnu. V praxi budú vznikať situácie, kedy viacero žiadateľov splní všetky podmienky nároku na príspevok avšak výbor alebo komisia ním ustanovená, ho niektorým žiadateľom schváli a iným ho zamietne. Inými slovami, členovia výboru sa dohodnú, komu ho schvália a komu ho zamietnu. Podľa akého kľúča sa budú komisie rozhodovať, si môže každý urobiť názor sám. Toto riešenie vytvára priestor pre korupciu a netransparentné konanie. V tejto súvislosti je zaujímavý i fakt, že doteraz mohli dostať členovia výboru pre otázky zamestnanosti odmenu za výkon funkcie 1x ročne, po novom ju budú môcť dostať i viackrát ročne, možno aj každý mesiac. Z uvedeného vyplýva, že členovia výboru budú mať zrejme viac „práce".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problém s financovaním príspevkov v rámci AOTP je možné riešiť i inak. Prvým krokom je zrušenie viacerých existujúcich príspevkov, ktoré neprinášajú žiadny alebo takmer žiadny prínos a zároveň deformujú trh práce a sekundárne i trh tovarov a služieb. V praxi vzniká bežne situácia, že existuje skupina podnikateľov , ktorí majú vďaka príspevkom nižšie náklady na jedného zamestnanca a zároveň je tu veľká skupina „ ostatných" podnikateľov, ktorí žiadne príspevky nepoberajú a z tohto dôvodu majú vyššie náklady na jedného zamestnanca. O férovej hospodárskej súťaži v tomto prípade nemôže byť ani reči. Ak teda budeme mať v zákone menej príspevkov, logicky budeme potrebovať menej finančných prostriedkov na ich prefinancovanie. Druhým krokom je sprísnenie podmienok nároku na priznanie konkrétnych príspevkov, ktorých poskytovanie je finančne náročné a zároveň sa v praxi často zneužívajú. Základný princíp rovnosti všetkých žiadateľov však musí byť zachovaný. Ak niekto splní prísne kritéria na poskytnutie príspevku, musí ho dostať bez toho aby o tom musel rozhodnúť výbor či komisia.

Ján Kmeť

Ján Kmeť

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som manažér, problematike zamestnanosti, sociálnych vecí a rodiny sa venujem aktívne 18 rokov. V minulosti som pôsobil na rôznych riadiacich funkciách v štátnej správe v rezorte práce, sociálnych vecí a rodiny. V súčasnosti pracujem v sociálnych Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu